Dieta antysmogowa

Wzmocnij swój organizm w walce ze smogiem dzięki specjalnie skomponowanej diecie. Włącz do swojej diety składniki, które zwiększą odporność Twojego organizmu na działanie smogu. Sprawdź jakie elementy pożywienia warto wprowadzić do swojej codziennej diety.

 

Jak chronić się przed smogiem?

W wielu polskich miastach stężenie zanieczyszczeń powietrza jest bardzo wysokie i katastrofalnie odbija się to na naszym zdrowiu. Zwalczanie smogu to proces długotrwały, więc jeszcze wiele lat przyjdzie nam oddychać szkodliwym powietrzem. Na szczęście możemy wziąć sprawy we własne ręce - istnieje wiele sprawdzonych sposobów, dzięki którym możemy walczyć ze smogiem. Nie raz pisaliśmy już o zbawiennym wpływie masek antysmogowych, oczyszczaczy i filtrów powietrza, oraz odpowiednim reagowaniu na sygnały o zwiększonym zanieczyszczeniu. Przyszedł czas, aby wspomnieć także o naszej diecie i jaki ma ona związek ze smogiem.

 

Dieta w walce ze smogiem

Na początek należy odrzucić wszelkie przekonania i stereotypy o tym, że to co jemy nie może mieć wpływu na to czym oddychamy. Dobra dieta jest w stanie zwiększyć naszą odporność i skutecznie oczyszczać nasz organizm z toksyn. Podstawą jest tu zawsze zdrowe odżywianie i odpowiednio zbilansowana dieta - bez tego dodatkowe składniki nie wiele nam pomogą. Dlatego powinniśmy zatroszczyć się o to, aby codziennie zjadać 5 porcji warzyw, odpowiednią ilość białka, tłuszczów i węglowodanów, ograniczyć smażenie i czerwone mięso, a także pić dużo wody.

 

Kiedy podstawy już za nami, możemy zacząć dodawać do naszej diety produkty, które pomogą nam w walce ze smogiem. W miarę możliwości do codziennej diety powinniśmy włączyć aronię. Zarówno świeże owoce, mrożonka czy sok, zawierają ogromne ilości witaminy P i rutyny. Składniki te to doskonałe antyoksydanty, zapobiegające powstawaniu wolnych rodników. Dodatkowo spowalniają utlenianie witaminy C, co znacznie wydłuża jej działanie. Na podobnej zasadzie działają także inne owoce:

  • maliny,
  • czarne jagody,
  • borówki amerykańskie
  • jeżyny.

Składniki oczyszczające organizm

Będziemy w ten sposób oczyszczać nasz organizm ze szkodliwych substancji. Ucieszą się na pewno także wielbiciele:

  • gorzkiej czekolady - świetnie wzmacnia serce (cząsteczki PM 2.5 przenikają z płuc do krwiobiegu i mogą szkodzić naszemu sercu) i hamuje kaszel
  • czerwonego wina i kawy - doskonale poprawiają krążenie krwi, są źródłem ważnych antyoksydantów, poprawiają pracę serca, zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów
  • zielona herbata - choć trzeba ją parzyć odpowiednio długo (10 minut) i pić w dużych ilościach (około 6 filiżanek dziennie)

Wszystko to sprawia, że nasz organizm się oczyszcza, a tlen lepiej rozchodzi po organizmie. Trzeba jednak uważać, ponieważ alkohol zawarty w winie i kofeina w kawie, są uzależniającymi używkami, więc powinno się je spożywać jedynie w małych ilościach.

 

Suplementy diety w walce ze smogiem

Okres zimowy to także okres grzewczy, kiedy smog jest znacznie gęstszy i bardziej szkodliwy. Powinniśmy wtedy suplementować naszą dietę tranem - kwas tłuszczowy omega-3 i witamina D zwiększą naszą odporność i pomogą chronić nas przed rakiem. Ważna jest także witamina E, która chroni przed szkodliwym wpływem smogu - znajdziemy ją w awokado, szpinaku i oliwie z oliwek.

 

Składniki, których należy unikać

A czy jest jakieś pożywienie, którego powinniśmy unikać? Nie najlepiej wypada tutaj Yerba Mate - niestety ale zawiera podobne składniki rakotwórcze do smogu, więc wzmaga jego działanie. Tak samo produkty wędzone, sól i ostre przyprawy - na pewno nam nie pomogą, a mogą jeszcze zaszkodzić. Co ciekawe, szkodliwa może być także… marchewka. Beta-karoten zwiększa ryzyko nowotworu płuc u osób palących.

 

Skuteczna walka ze smogiem

Zbilansowana dieta uzupełniona produktami antysmogowymi, oczyszczacz powietrza, maski antysmogowe, ograniczenia przebywania na powietrzu - na szczęście mamy wiele sposobów na to, aby chronić się przed negatywnym wpływem zanieczyszczeń powietrza. Warto z tego wszystkiego korzystać, a także aktywnie uczestniczyć w działaniach społecznych mających na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do powietrza. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się lepszym zdrowiem.